Ultimate magazine theme for WordPress.

- Advertisement -

សង្គមខ្មែរគោរពរបបមាតាធិបតេយ្យតាំងពីដើមសតវត្សទី១

0 19

ប្រាសាទបន្ទាយស្រី

សំណង់​ប្រាសាទបុរាណ​យ៉ាងច្រើន​សន្ធឹកសន្ធាប់​ដែល​បុព្វបុរស​យើង​កសាង​ឡើង​ពាសពេញ​ផ្ទៃ​ប្រទេស​តាំងពី​សម័យ​បុរាណ​ ហើយ​បន្សល់​ទុក​រហូត​ដល់​សព្វថ្ងៃ​បាន​ក្លាយទៅជា​សម្បត្ដិ មរតក​វប្បធម៌​ដ៏​មហាសាល​ក្នុង​ការ​ទាក់ទាញ​ភ្ញៀវ​ទេសចរ​ចម្រុះ​ជាតិ​សាសន៍​ចូល​មក​ទស្សនា ។

សំណង់​ស្ថាបត្យកម្ម​ទាំងនេះ​ភាគច្រើន​គឺ​ដើម្បី​ឧទ្ទិស​ថ្វាយ​ចំពោះ​ព្រហ្មញ្ញ​សាសនា ព្រះពុទ្ធ​សាសនា ព្រះមហាក្សត្រ រាជវង្សានុវង្ស ជា​មន្ទីរពេទ្យ សាលា​ដំណាក់ រាជធានី​នៃ​សម័យកាល​នីមួយៗ និង​ខ្លះ​ទៀត​សម្រាប់​ការពារ​សត្រូវ​ឈ្លានពាន ។ ចំណែក​ប្រាសាទ​តាព្រហ្ម មេបុណ្យ​ខាងលិច មេបុណ្យ​ខាងកើត បន្ទាយស្រី គឺ​កសាង​ឡើង​ដើម្បី​តបស្នង​សងគុណ​ចំពោះ​មាតា​របស់​ព្រះរាជា​លុបលាង​បាបកម្ម ក៏​ដូច​ជា​ការ​ដឹងគុណ​ចំពោះ​ស្ដ្រី​ដែល​បាន​រួម​ចំណែក​ក្នុង​សង្គម​ជាតិ​មាន​ការ​រីក​ចម្រើន​រហូត​មក​ដល់​សព្វ​ថ្ងៃនេះ ។

ដោយសារ​សង្គម​ខ្មែរ​គោរព​របប​មាតា​ធិបតេយ្យ​តាំងពី​ដើម​សតវត្ស​ទី​១​មក​ម៉្លេះ ​ហើយ​ព្រះ​នាង​លីវ យី ជាមហាក្សត្រី​យានី​គ្រប់គ្រង​ប្រទេស​ជាតិ​បាន​ធ្វើ​ឲ្យ​ឥទិ្ធពល​របស់​ស្ដ្រី​ចាក់​ឫស​យ៉ាង​ជ្រៅ​នៅ​ក្នុង​ផ្នត់​គំនិត​មនុស្ស​ស្ទើរ​គ្រប់​វ័យ​ និង​បាន​ឲ្យ​តម្លៃ​ស្ដ្រី​តាម​រយៈ​ពាក្យពេចន៍​ប្រើប្រាស់​ប្រចាំ​ថ្ងៃ​ដោយ​ពាក្យ​ «មេ»​ នាំមុខ ។ ចំណែកឯ​ក្នុង​ជីវភាព​រស់នៅ​ប្រចាំ​ថ្ងៃ ទំនៀមទម្លាប់​ប្រពៃណី​ជំនឿ សិល្បៈ សំណង់​ស្ថាបត្យកម្ម​…​សុទ្ធតែ​បញ្ជាក់​ពី​ភាព​ឈ្លាសវៃ អង់អាច​ក្លាហាន​ សិរី​សួស្ដី​ជ័យ​មង្គល​របស់​ស្ដ្រី​គ្រប់​ក្រុម​គ្រួសារ​និង​សង្គម​ជាតិ ។

ភស្ដុតាង​នៃ​សំណង់​ប្រាសាទ​ដែល​រំលឹក​ពី​ជ័យ​មង្គល​របស់​ស្ដ្រី​ចំពោះ​ក្រុម​គ្រួសារ និង​សង្គម​ជាតិ​មាន​ប្រាសាទ​មេបុណ្យ​ខាងកើត​ ស្ថិត​នៅ​ភូមិសាស្ដ្រ​ខេត្ដសៀមរាប​ដែល​សង់​នៅ​កណ្ដាល​កោះ​នៃ​បារាយណ៍​ខាងកើត​ចម្ងាយ​៥០០​ម៉ែត្រ​ ពី​ប្រាសាទប្រែរូប​ កសាង​ឡើង​ក្នុង​រជ្ជកាល​ព្រះបាទ​រាជេន្ទ្រវរ្ម័ន​នា​សតវត្ស​ទី​១០​សម័យ​មហានគរ ឧទ្ទិស​ថ្វាយ​ចំពោះ​ព្រហ្មញ្ញ​សាសនា​ និង​បង្ហាញ​ពី​ប្រភព​ទឹក​សម្រាប់​របរ​កសិកម្ម​របស់​ប្រជាពលរដ្ឋ ។​

- Advertisement -

ប្រាសាទមេបុណ្យខាងកើត សង់​លើ​ដី​រាបស្មើ​៤​ជ្រុង ឆ្លាក់​ជា​រាង​៤​ជ្រុង​ស្មើ ក្នុង​មួយ​ជ្រុង​មាន​ប្រវែង ១០០​ម៉ែត្រ សង់​ពី​ឥដ្ឋ ថ្មបាយ​ក្រៀម និង​ថ្មភក់​ មាន​ចម្លាក់​ល្អ​ឆើត​ឆាយ​ សិលាចារឹក​បញ្ជាក់​ថា ព្រះបាទ​រាជេឥន្ទ្រវរ្ម័ន​ឲ្យ​សាងសង់​នេះ​ដើម្បី​បញ្ជាក់​ថា​ ព្រះ​អង្គជា​ស្ដេច​ដ៏​អស្ចារ្យ​ក្នុង​ការ​ដឹកនាំ​ប្រទេស​ជាតិ​ឲ្យ​មាន​ការ​រីក​ចម្រើន​រុងរឿង ។ ក្នុង​បារាយណ៍​ទឹកថ្លា​ភាគ​ខាងលិច​ បុព្វបុរស​យើង​ក៏​បាន​កសាង​ប្រាសាទ​មួយ​ទៀត​ឈ្មោះ​ថា «ប្រាសាទ​មេបុណ្យ​ខាងលិច» នៅ​លើ​កោះ​ដែរ ដើម្បី​ឧទ្ទិស​ថ្វាយ​ចំពោះ​លទ្ធិ​ព្រហ្មញ្ញ​សាសនា​តំណាង​ឲ្យ​ការងារ​កសិកម្ម ព្រោះ​នៅ​ជុំវិញ​ប្រាសាទ​ មាន​អាង​ស្ដុក​ទឹក​និង​មាន​ប្រឡាយ​មេ​សម្រាប់​បញ្ចេញ​បញ្ចូល​ទឹក​បាន​គ្រប់​រដូវ​ ហើយ​ប្រាសាទ​នេះ​កសាង​ឡើង​ដោយ​ព្រះបាទ​សូរ្យវរ្ម័ន​ទី​១​ នា​សតវត្ស​ទី​១១​ សម័យ​មហានគរ ហើយ​បើ​អ្នកទេសចរ​ចង់​ទៅ​ទស្សនា​ទីនោះ​ លុះត្រាតែ​ជួល​កាណូត​ជិះ​ទើប​ដល់​ដោយ​ឆ្លងកាត់​លំហ​ទឹក​ដ៏​ធំធេង​ ប៉ុន្ដែ​ប្រាសាទ​នេះ​មាន​បាក់បែក​អស់​មួយ​ចំនួន​ទៅ​ហើយ ។

ចំណែក​ប្រាសាទ​មេបុណ្យ​មួយ​ទៀត​ស្ថិត​នៅ​ស្រុក​ថ្មពួក ​ខេត្ដបន្ទាយមានជ័យ​ កសាង​ឡើង​ដោយ​ព្រះបាទ​ជ័យវរ្ម័ន​ទី​៧​ ក្នុង​សតវត្ស​ទី​១២​ សម័យ​មហានគរ ដើម្បី​ឧទ្ទិស​ថ្វាយ​ចំពោះ​ព្រះ​មាតា​របស់​ព្រះ​អង្គ​ដែល​កើតទុក្ខ​ខ្លាំង​ធ្លាក់​ព្រះ​កាយ​ប្រឈួន​ខណៈ​ពេល​ដែល​ព្រះ​អង្គ​ចេញ​ទៅ​ធ្វើ​សឹក​សង្គ្រាម​រហូត​សោយ​ទីវង្គត ។ នៅ​ពេល​ព្រះ​អង្គ​ដណ្ដើម​បាន​ជ័យ​ជំនះ​ក្នុង​សឹកសង្គ្រាម ហើយ​មាន​ការ​សោកស្ដាយ​ចំពោះ​ព្រះ​មាតា​ក៏​បញ្ជា​ឲ្យ​ពល​សេនា​កសាង​ប្រាសាទ​នេះ​ឡើង​ដើម្បី​តប​ស្នង​សង​គុណ​ចំពោះ​ព្រះ​មាតា​ដែល​មាន​រូបរាង​ដូច មឈូស គូ​ទឹក​ព័ទ្ធ​ជុំវិញ ស្ថិត​នៅ​កណ្ដាល​ព្រៃ​ស្ងាត់ជ្រងំ​មិន​សូវ​មាន​មនុស្ស​ចេញ​ចូល​ទេ ព្រោះ​មាន​ជំនឿ​ថា ទីនោះ​មាន​បារមី​ស័កិ្ដសិទ្ធ សព្វថ្ងៃ​ប្រាសាទ​នេះ​រង​នូវ​ការ​បំផ្លិចបំផ្លាញ​អស់​មួយ​ភាគ​ធំ​ទៅ​ហើយ ។

ចំពោះ​ប្រាសាទបន្ទាយស្រី​ ស្ថិត​នៅ​ក្នុងស្រុក​បន្ទាយស្រី​ ចម្ងាយ​ប្រមាណ​៣២​គីឡូម៉ែត្រ ពី​ទីរួមខេត្ដ​សៀមរាប កសាង​ក្នុង​រជ្ជកាល​ព្រះបាទ​រាជេន្ទ្រវរ្ម័ន​ និង​ព្រះបាទ​ជ័យវរ្ម័ន​ទី​៥​ អំឡុង​សតវត្ស​ទី​១០​ ដែល​សង់​លើ​ដី​រាបស្មើ​មាន​ក្បាច់​ចម្លាក់​រស់​រវើក​ធ្វើ​ពី​ថ្មភក់​ពណ៌​កូលាប​ កំពែង​៣​ជាន់​ គូ​ទឹក​ព័ទ្ធ​ជុំវិញ​ ប្រាសាទ​នេះ​រង​ការ​បំផ្លិចបំផ្លាញ​អស់​មួយ​ចំនួន​ទៅ​ហើយ​ ប៉ុន្ដែ​ជាទី​ចាប់​អារម្មណ៍​របស់​ភ្ញៀវ​ទេសចរ​ទៅ​ទស្សនា​យ៉ាងច្រើន​កុះករ​ជា​រៀងរាល់ថ្ងៃ ។ គោលបំណង​នៃ​ការ​កសាង​ប្រាសាទ​នេះ​គឺ​ដើម្បី​ឧទ្ទិស​ថ្វាយ​ចំពោះ​ព្រហ្មញ្ញ​សាសនា​ ប៉ុន្ដែ​គេ​ដាក់​ឈ្មោះ​ថា «បន្ទាយស្រី» ទំនងជា​ចង់​រំលឹក​ដល់ទី​កន្លែង និង​គំរូ​វីរភាព​របស់​ស្ដ្រី​ក្នុង​បុព្វហេតុ​សង្គម​ជាតិ ៕​

ប្រភពៈ  ​សាល​អាន ថ្ងៃ​ទី​២៣/០៨/០៦ (អត្ថបទ​ដកស្រង់​ពី​កាសែត​កោះសន្ដិភាព)

Source: ប្រវត្ដិសាស្រ្ដ

Comments
Loading...