Ultimate magazine theme for WordPress.

- Advertisement -

អប្សរា​ជា​របាំ​នៃ​ឋានសួគ៌​និង​ជា​មាតា​នៃ​ប្រជាពលរដ្ឋ​ខ្មែរ

0 5

ពពួក​ទេពអប្សរ​ឬ​ទេពអប្សរ​បវរកញ្ញា​ដែល​ខ្មែរ​យើង​និយម​ហៅ​ថា​ «អប្សរា» ​នេះ​បើ​តាម​ការ​សរសេរ​បង្ហាញ​របស់​លោក​ ពេជ្រ​ ទុំក្រវិល ​នៅ​ក្នុង​សៀវភៅ «របាំ​ខ្មែរ» ​បាន​បញ្ជាក់​ថា​ ជា​អ្នករបាំ​នៃ​ឋានសួគ៌​ និង​មាតា​របស់​ប្រជាពលរដ្ឋ​ខ្មែរ​ថែម​ទៀត​ផង ។​

តាម​សៀវភៅ​របាំ​ខ្មែរ​ក៏​បាន​បង្ហាញ​ឲ្យ​ឃើញ​ទៀត​ថា ពួក​ទេពអប្សរ​នេះ​គឺ​បាន​មក​ពី​ការ​កូរ​សមុទ្រ​ទឹកដោះ​ដើម្បី​ស្វែងរក​ទឹក​អម្រឹត​រវាង​ពួក​សុរៈ (ពួក​ទេវតា) និង​ពួក​អសុរៈ​ (ពួក​យក្ស) ដែល​យក​នាគ​វ៉ាសុគី​ ធ្វើ​ជា​ព្រ័ត្រ ​ពោល​គឺ​ពួក​យក្ស​ទាញ​ផ្នែក​ខាង​ក្បាល​នាគ​ ឯ​ពួក​ទេវតា​ទាញ​នៅ​ផ្នែក​ខាង​កន្ទុយ​នាគ ។ ពួក​ទេពអប្សរ​ទាំងនេះ​មាន​តួនាទី​សំខាន់​ណាស់​ក្នុង​ការ​ថែរក្សា​លោក​នេះ​ឲ្យ​មាន​បរិយាកាស​សប្បាយ​រីករាយ​សុខដុមរមនា​សុភមង្គល ។​

រូប​អប្សរា​ត្រូវ​បាន​បុព្វ​សិល្បករ​ខ្មែរ​ដាប់​ឆ្លាក់​បន្សល់​ទុក​នៅ​លើ​ជញ្ជាំង​ប្រាសាទ​នានា​មាន​ដូច​ជា​ ប្រាសាទ​អង្គរវត្ដ​ ប្រាសាទ​បាយ័ន​ និង​ប្រាសាទ​ដទៃ​ជា​ច្រើន​ទៀត​ក្នុង​ចំនួន​រាប់​ស្ទើរ​មិន​អស់ មាន​តាំងពី​នៅ​លើ​ទ្វារ​ ឬ​ជញ្ជាំង​ខាងក្រោម​រហូត​ដល់​ផ្នែក​កំពូល​នៃ​ប្រាសាទ​ថែម​ទៀត​ផង ។​

- Advertisement -

យោង​តាម​ការ​បញ្ជាក់​របស់​លោក​ ពេជ្រ​ ទុំក្រវិល នៅ​ក្នុង​សៀវភៅ​របាំ​ខ្មែរ​ដដែល​បាន​ឲ្យ​ដឹង​បន្ត​ថា ចំពោះ​ប្រជាពលរដ្ឋ​ខ្មែរ​វិញ​ អប្សរា​មិនមែន​គ្រាន់តែ​ជា​អ្នករបាំ​នៃ​ឋានសួគ៌​ប៉ុណ្ណោះ​ទេ ពោល​គឺ អប្សរា​គឺជា​មាតា​របស់​ខ្លួន​ថែម​ទៀត​ផង​ពីព្រោះ​ថា​ ក្នុង​ប្រវត្ដិសាស្ដ្រ​របស់​ប្រទេស​កម្ពុជា​គឺ​ឈ្មោះ​ «កម្ពុជា» ​សព្វ​ថ្ងៃនេះ​បាន​មក​ពី​ការ​ចងសម្ព័ន្ធ​រវាង​ឥសីកម្ពុស្វយម្ហូវ និង​អប្សរមេរា​ ដែល​ពាក្យ​នេះ​ផ្សំគ្នា​ក្លាយជា​ «កម្ពុមេរា» ហើយ​ក្លាយជា «កម្ពុមេរ» ​ក្លាយ​បន្ត​ជា «កមេ្មរ» រហូត​ក្លាយជា​ «កេ្មរ» ​និង​បន្ត​ក្លាយ​រហូត​ដល់​ពាក្យ «ខ្មែរ» ដែល​យើង​ហៅ​សព្វ​ថ្ងៃនេះ​តែ​ម្ដង ។​

ចំណែករបាំ​អប្សរា ដែល​ជា​ទស្សនិយភាព​បន្សល់​ទុក​រហូត​មក​ដល់​សព្វ​ថ្ងៃនេះ​វិញ​គឺ​កើត​ចេញពី​ការ​ចម្លង​តាម​រូបចម្លាក់​អង្គរ​ដែល​ជា​ផ្នែក​មួយ​នៃ​សក្ខីភាព​ធ្វើ​ឲ្យ​រូបចម្លាក់​អប្សរា​ទាំងឡាយ​នៅ​លើ​ជញ្ជាំង​សីលា​ដ៏​រឹង​មាំ​នៃ​ប្រាសាទ​បុរាណ​ខ្មែរ​រស់​រវើក​ឡើង ​ក្រោម​ព្រះរាជ​តំរិះ​និង​ការ​យក​អស់​ព្រះ​កាយពល​គ្មាន​គិតការ​នឿយហត់​របស់​ព្រះ​មហាក្សត្រី​យានី​កុសុមៈ​នារីរ័ត្ន​ ក្នុង​ការ​ជំរុញ​ឲ្យ​វិស័យ​របាំ​ក្បាច់​បុរាណ​ខ្មែរ​រស់​ឡើង​វិញ​ ដែល​ជា​ព្រះរាជ​បំណង​របស់​ទ្រង់​ធ្វើ​ឲ្យ​អតីតកាល​មាន​ប្រយោជន៍​ដល់​បច្ចុប្បន្ន​ និង​តទៅ​អនាគត ៕

ប្រភពៈ  សាលអាន ថ្ងៃ​ទី ០៩/០៤/២០០៧ (ដកស្រង់​ពី​កាសែត​កម្ពុជាថ្មី)

Source: ប្រវត្ដិសាស្រ្ដ

Comments
Loading...