Ultimate magazine theme for WordPress.

- Advertisement -

ផ្ទាំងគំនូរ​នៅ​តាម​វត្ដ​អារាម​ឆ្លុះ​បញ្ចាំង​ពី​ជំនឿ​សាសនា​ដ៏​មុតមាំ

0 11

ពុទ្ធសាសនិក​ខ្មែរ​យ៉ាងច្រើន​លើសលុប​មាន​ជំនឿ​មុតមាំ​ចំពោះ​ព្រះពុទ្ធ​សាសនា​ ហើយ​បាន​ចំណាយ​ទ្រព្យសម្បត្ដិ​ កម្លាំងកាយ​ចិត្ដ​ ដើម្បី​លើក​ស្ទួយ​វិស័យ​ពុទ្ធចក្រ​ឲ្យ​កាន់តែ​រីក​ចម្រើន​រុងរឿង​រហូត​ដល់​សព្វថ្ងៃ ។ ទន្ទឹម​នឹង​នេះ​ពុទ្ធបរិស័ទ​ក៏​បាន​ចូល​បច្ច័យ​តាម​កម្លាំង​សទ្ធា​ជ្រះថ្លា​រៀងៗ​ខ្លួន​ដើម្បី​រចនា​ផ្ទាំងគំនូរ​ដែល​ទាក់ទិន​នឹង​ពុទ្ធប្រវត្ដិ ឆ្លុះ​បញ្ចាំង​ពី​អំពើ​ល្អ អំពើ​អាក្រក់​តែង​ផ្ដល់​ឲ្យ​អ្នក​ប្រព្រឹត្ដ​វិញ​ក្នុង​ពេល​បច្ចុប្បន្ន​ជាតិ និង​អនាគតជាតិ ។​

ចាប់តាំងពី​ការ​បោះបង់​ទីក្រុង​អង្គរ​ដោយ​ព្រះបាទពញាយ៉ាត​រួច​មក ទាំង​ព្រះមហាក្សត្រ​នាម៉ឺន​សព្វ​មុខមន្ដ្រី និង​ប្រជារាស្ដ្រ​គ្រប់​ទិសទី​បាន​ងាក​មក​គោរព​ប្រកាន់​ព្រះពុទ្ធ​សាសនា ហើយ​បាន​ចំណាយ​ទ្រព្យសម្បត្ដិ​យ៉ាងច្រើន​សន្លឹក​សន្ធាប់​ដើម្បី​កសាង​វត្ដ​អារាម​សម្រាប់​ព្រះសង្ឃ​គង់នៅ និង​ជាទី​កន្លែង​សម្រាប់​ពុទ្ធបរិស័ទ​ទៅ​ធ្វើ​បុណ្យ​ទាន​ម្ដងៗ ។ ជា​ពិសេស​នៅ​សម័យ​មុន វត្ដ​អារាម​មាន​តួនាទី​ជា​ឃ្លាំង​ផ្ទុក​នូវ​ប្ប​ធម៌ អរិយធម៌​ ទំនៀមទម្លាប់​ប្រពៃណី ជា​ថ្នាល​បណ្ដុះ​នូវ​ពុទ្ធិ​ដល់​កូនចៅ​អ្នកស្រុក​គ្រប់​ទិសទី​ឲ្យ​ទៅ​សិក្សា​រៀនសូត្រ ហើយ​រហូត​មក​ដល់​សព្វថ្ងៃ​ ព្រះពុទ្ធ​សាសនា​នៅ​តែ​មាន​តួនាទី​យ៉ាង​សំខាន់​ក្នុង​ការ​រួមចំណែក​អភិវឌ្ឍន៍​ធនធាន​មនុស្ស សីលធម៌ បញ្ញា​ ដោះស្រាយ​ទំនាស់​ដោយ​សន្ដិវិធី ។​

ជា​ទូទៅ​វត្ដ​អារាម​នៅ​ទូ​ទាំង​ប្រទេស​បន្ទាប់​ពី​កសាង​រួចរាល់​ហើយ គេ​បាន​រចនា​ផ្ទាំង​រូបភាព​យ៉ាង​ល្អ​ប្រណីត​នៅ​តាម​សាលាឆាន់ កុដិ​ និង​ព្រះ​វិហារ ផ្នែក​ជញ្ជាំង​ ពិដាន ដែល​ផ្ទាំងគំនូរ​ទាំងនោះ​ទាក់ទង​ទៅ​នឹង​រឿង​ព្រះ​វេស្សន្តរ ការ​ត្រាស់​ដឹង​របស់​ព្រះពុទ្ធ ការ​ចូល​និព្វាន ជំនឿ​បុណ្យ​បាប ឋាន​លើ ឋាននរក រឿង​រាមកេរ្ដិ៍​ខ្មែរ​… ។ ផ្ទាំងគំនូរ​ដ៏​ល្អ​វិសេសវិសាល​នេះ​ត្រូវ​បាន​វិចិត្រករ​ពណ៌នា​ពី​ជំនឿ​សាសនា​ព្រះពុទ្ធ​ក្នុង​អារម្មណ៍​របស់​មនុស្ស​ខ្មែរ​ដែល​គេ​គោរព​ប្រណិប័តន៍​តាំង​ពី​សម័យ​បុរាណ​រហូត​ដល់​បច្ចុប្បន្ន ហើយ​សាសនា​ត្រូវ​បាន​ប្រជាពលរដ្ឋ​ខ្មែរ​គ្រប់​វ័យ​យក​ធ្វើ​ជា​មធ្យោបាយ​សម្រាប់​ដោះស្រាយ​ពេល​ជួប​ទុក្ខ​លំបាក​ម្ដងៗ ដោយ​ផ្អែក​លើ​ទស្សនៈ​កម្មផល​ជា​ធំ ។​

- Advertisement -

តាម​ឯកសារ​ជា​ច្រើន​បាន​អះអាង​ថា​ នៅ​សម័យ​បុរាណ​បុព្វបុរស​ខ្មែរ​ពេល​សាងសង់​ប្រាសាទ​ សាលា​ដំណាក់ វត្ដ​អារាម​រួច ​គេ​ច្រើន​ឆ្លាក់​រឿងរ៉ាវ​ផ្សេងៗ​ជាប់​នឹង​ជញ្ជាំង​ គឺ​ពុំ​និយម​គូរគំនូរ​នោះ​ទេ​ ប៉ុន្ដែ​គេ​ស្រាវជ្រាវ​ឃើញ​ផ្ទាំងគំនូរ​នៅ​ប្រាសាទ​ព្រះគោ​ ខេត្ដសៀមរាប​ ដែល​កសាង​នៅ​សម័យ​មហានគរ​ក្នុង​រជ្ជកាល​ព្រះបាទឥន្ទ្រវរ្ម័ន​ទី​១ (គ.ស​៨៧៧-៨៨៩) ​និង​ប្រាសាទ​នាងខ្មៅ​ ខេត្ដ​តាកែវ រជ្ជកាល​ព្រះបាទ​ជ័យវរ្ម័ន​ទី​៤ (គ.ស​៩២១-៩៤១)​ នា​សតវត្ស​ទី​១០ ​សម័យ​មហានគរ​ដែរ ។​

លុះដល់​សម័យ​ក្រោយមក​ទៀត​ វិចិត្រករ​ខ្មែរ​បាន​ងាក​មក​គូរគំនូរ​ដែល​ទាក់ទង​នឹង​រឿង​ពុទ្ធប្រវត្ដិ​ ជំនឿ​បុរាណ​ បាប​បុណ្យ​ច្រើន​លើសលុប​ នៅ​តាម​វត្ដ​អារាម ហើយ​ផ្ទាំងគំនូរ​ទាំងនេះ​ត្រូវ​បាន​ប្រជាពលរដ្ឋ​ចូល​បច្ច័យ​តាម​កម្លាំង​សទ្ធា​ជ្រះថ្លា​រៀងៗ​ខ្លួន ។ ពុទ្ធបរិស័ទ​មាន​ជំនឿ​ថា​ ការ​រួមចំណែក​គូរគំនូរ​នេះ​នឹង​ជួយ​ឲ្យ​ពួក​គាត់​ទទួល​បាន​ផល្លានិសង្ស​ច្រើន ​រួច​ផុត​ពី​កម្ម​ពៀរ​ទុក្ខទោស​ផង​ទាំងពួង​ ហើយ​ជាតិ​ក្រោយ​បាន​ទៅ​កើត​ទី​ខ្ពង់ខ្ពស់​មាន​យសស័ក្ដិ ទ្រព្យសម្បត្ដិ​ហូរហៀរ​ទៀត​ផង ។ លើស​ពី​នេះ​ទៅ​ទៀត វិចិត្រករ​បាន​គូររូប​ព្រះបត់​ជា​ផ្ទាំង​តូច​ធំ​សម្រាប់​មនុស្ស​គោរព​បូជា​ និង​ទុក​ឲ្យ​ពុទ្ធបរិស័ទ​តាម​គ្រួសារ​នីមួយៗ​ខ្ចី​យក​ទៅ​ធ្វើបុណ្យ​ទាន​ម្ដងៗ ។​

ផ្ទាំងគំនូរ​ដែល​គេ​រចនា​លម្អ​នៅ​តាម​ទីវ​ត្ដ​អារាម​នានា​នោះ​មាន​អត្ថន័យ​ជ្រាលជ្រៅ​បម្រើ​ឲ្យ​វិស័យ​ព្រះពុទ្ធ​សាសនា ឆ្លុះ​បញ្ចាំង​ទស្សនៈ​កម្មផល​ ធ្វើ​ល្អ​បាន​ល្អ​ ធ្វើ​អាក្រក់​បាន​អាក្រក់​ ជា​ពិសេស​ផ្នែក​ពុទ្ធប្រវត្ដិ ។ ជាមួយ​គ្នា​នោះ​ដែរ​ក៏​បាន​ឆ្លុះ​បញ្ចាំង​អំពី​ទំនៀមទម្លាប់​ប្រពៃណី សាសនា ជីវភាព​រស់នៅ ផ្នត់គំនិត​របស់​មនុស្ស​ខ្មែរ​តាំងពី​បុរាណ​រហូត​ដល់​សព្វថ្ងៃ ក៏​ដូច​ជា​ការ​រួមចំណែក​លើក​ស្ទួយ​ជីវភាព​រស់នៅ​របស់​ប្រជាពលរដ្ឋ​ផ្នែក​ពុទ្ធចក្រ និង​អាណាចក្រ​ផង​ដែរ ៕

ប្រភពៈ  សាលអាន ថ្ងៃ​ទី ២៨/០៥/២០០៧ (ដកស្រង់​ពី​កាសែត​កោះសន្ដិភាព)

Source: ប្រវត្ដិសាស្រ្ដ

Comments
Loading...