Ultimate magazine theme for WordPress.

- Advertisement -

ព្រះ​ពោធិសត្វ​ក្នុង​ព្រះពុទ្ធ​សាសនា​មហាយាន

0 11

ទេវរូប​ព្រះពុទ្ធ​សមាធិ​នៅ​ក្នុង​សារមន្ទីរ​វត្ដ​ពោធិវាល​ខេត្ដបាត់ដំបង

អ្នក​កាន់​លទ្ធិ​ព្រះពុទ្ធ​សាសនា​ជា​ច្រើន​បាន​យល់​ខុសៗ​គ្នា​ថា ការ​គោរព​ចំពោះ​ព្រះពុទ្ធ​អង្គ​ដែល​បាន​ត្រាស់​ដឹង នឹង​ជួយ​សង្គ្រោះ​ពួក​គេ​ឆ្លង​ផុត​ពី​ទុក្ខទោស​ផង​ទាំងពួង ។​ ប៉ុន្ដែ​អ្នកខ្លះ​ទៀត​យល់​ថា ព្រះ​ពោធិសត្វ​ក្នុង​លទ្ធិ​សាសនា​មហាយាន​ដែល​ពុំ​ទាន់​បាន​ត្រាស់​ដឹង​នោះ​ ព្រះ​អង្គ​អាច​ចម្លង​មនុស្ស សត្វ ទាំងអស់​ឲ្យ​រួច​ផុត​ពី​កម្ម​ពៀរ បាន​សេចក្ដីសុខ​សប្បាយ​នៅ​បច្ចុប្បន្ន​ជាតិ​ និង​អនាគតជាតិ ។​

តាម​រយៈ​ការ​អះអាង​ខាងលើ​នេះ គេ​សង្កេត​ឃើញ​មាន​ចម្លាក់​ព្រះ​ពោធិសត្វ​នៅ​តាម​ជញ្ជាំង​ប្រាសាទ​ថ្ម​មួយ​ចំនួន​ មាន​សេសសល់​រហូត​ដល់​សព្វ​ថ្ងៃនេះ​ ដែល​ឆ្លុះ​បញ្ចាំង​ពី​ជំនឿ​សាសនា​របស់​បុព្វបុរស​នៅ​សម័យ​បុរាណ ។​

នៅ​សម័យ​មុន តាម​ឯកសារ​ប្រវត្ដិសាស្ដ្រ​ និង​សិលាចារឹក​បាន​បញ្ជាក់​ថា ប្រទេស​កម្ពុជា​ទទួល​ឥទ្ធិពល​លទ្ធិ​ព្រហ្មញ្ញសាសនា​ ហើយ​ព្រះរាជា​ភាគច្រើន​ដែល​ឡើង​គ្រងរាជ្យសម្បត្ដិ​ គោរព​ព្រហ្មញ្ញសាសនា​ បាន​កសាង​ប្រាសាទ​ជា​ច្រើន​ សម្រាប់​តម្កល់​លិង្គ​ឥសូរ និង​យោនី​ព្រះ​នាង​ឧមា និង​មាន​ចម្លាក់​ជា​ច្រើន​ទៀត ។ ទន្ទឹម​នឹង​នេះ​ក៏​មានការ​អះអាង​ថា ព្រះពុទ្ធ​សាសនា​ក៏​ហូរ​ចូល​មក​ប្រទេស​កម្ពុជា​ដំណាល​ព្រហ្មញ្ញសាសនា​ដែរ ហើយ​ព្រះរាជា​ខ្លះ​ក៏​គោរព​ព្រះពុទ្ធ​សាសនា​ដែរ ដោយ​ព្រះ​អង្គ​បាន​តម្រូវ​ឲ្យ​នាម៉ឺន​សព្វ​មុខមន្ដ្រី​កសាង​វត្ដ​អារាម ព្រះ​វិហារ​សម្រាប់​ព្រះសង្ឃ​គង់នៅ និង​ជាទី​សក្ការបូជា​របស់​ពុទ្ធ​បរិស័ទ​​ជិត​ឆ្ងាយ​ទៀត​ផង ។​

ព្រះពុទ្ធ​សាសនា​គេ​បែងចែក​ជា​ពីរ​ធំៗ គឺ​ទី​១. លទ្ធិ​ថេរវាទ ឬ​ ហីនយាន​ ដែល​ជា​លទ្ធិ​មួយ​មាន​បញ្ញត្ដិ​តឹង​រឹង​គោរព​ចំពោះ​ព្រះ​សាម្មាសម្ពុទ្ធ​បរមគ្រូ​នៃ​យើង​ដែល​បាន​ត្រាស់​ដឹង ហើយ​ជួយ​ចម្លង​សត្វលោក​ឲ្យ​ចៀស​ផុត​ពី​ទុក្ខទោស​ទាំងពួង​ដោយ​ខ្លះ​បាន​ទៅ​កើត​នៅ​ឋានសួគ៌ និព្វាន ប៉ុន្ដែ​បើ​ជន​ណាមួយ​ប្រព្រឹត្ដ​ផ្ទុយ​ពី​ពុទ្ធឱវាទ​នេះ​ នឹង​ទទួល​ទុក្ខទោស​ ជួប​កម្ម​ពៀរ​ នៅ​ពេល​ស្លាប់​ទៅ នឹង​កើត​ទី​ថោកទាប​បំផុត​ពុំខាន​ឡើយ ។ ទី​២.លទ្ធិ​មហាយាន​ ដែល​គោរព​ចំពោះ​ព្រះ​ពោធិសត្វ​ជា​ធំ គេ​យល់​ថា ព្រះ​ពោធិសត្វ​ព្រះ​អង្គ​ពុំ​ទាន់​បាន​ត្រាស់​ដឹង​នៅឡើយ អាច​ជួយ​យើង​ទាំងអស់​គ្នា​ឲ្យ​រួច​ផុត​ពី​ទុក្ខ​ភ័យ​ កម្ម​ពៀរ​ក្នុង​បច្ចុប្បន្ន​ និង​អនាគតជាតិ ។ ក្នុង​លទ្ធិ​នេះ​មាន​ព្រះ​ពោធិសត្វ​អវលោកេស្វរៈ ព្រះ​ពោធិសត្វ​សីវបញ្ចះនន្ន ព្រះសិអារ្យមេត្រី​ និង​ប្រាជ្ញាបារមិតា ។​

- Advertisement -

បើ​តាម​ឯកសារ​បញ្ជាក់​ លទ្ធិ​ព្រះពុទ្ធ​សាសនា​បាន​ហូរ​ចូល​មក​ប្រទេស​កម្ពុជា​តាំងពី​សតវត្ស​ទី​២-៣​មុន​គ្រិស្ដសករាជ​ក្នុង​រជ្ជកាល​ព្រះបាទ​អសោក​ ដែល​សោយរាជ្យ​នៅ​ប្រទេស​ឥណ្ឌា ហើយ​សាសនា​នេះ​នៅ​សម័យ​បុរាណ ​គេ​មិន​រាប់រក​ប៉ុន្មាន​ទេ ។ លុះ​មក​ដល់​រជ្ជកាល​ព្រះបាទ​ជ័យវរ្ម័ន​ទី​៧​ នា​សម័យ​មហានគរ​ដ៏​រុងរឿង ព្រះ​អង្គ​បាន​ផ្លាស់​ប្ដូរ​ពី​ការ​គោរព​ព្រហ្មញ្ញសាសនា​មក​ព្រះពុទ្ធ​សាសនា​មហាយាន​វិញ​ ដោយ​គេ​សង្កេត​ឃើញ​នៅ​តាម​ប្រាសាទ​ថ្ម​ជា​ច្រើន​ មាន​ចម្លាក់​រូប​ព្រះ​ពោធិសត្វ និង​តម្កល់​ទុក​សម្រាប់​គោរព​បូជា​នៅ​ទូទាំង​ប្រទេស ។​

ប្រាសាទ​ដែល​កសាង​ក្នុង​រជ្ជកាល​ព្រះបាទ​ជ័យវរ្ម័ន​ទី​៧ ​នេះ​ មាន​រចនា​ព្រហ្ម​មុខ​បួន​នៅ​តាម​គោបុរៈ​ ​និង​កំពូល​ប្រាសាទ​ដែល​តំណាង​ឲ្យ​មេត្ដា ករុណា ឧបេក្ខា និង​មុទិតា របស់​ព្រះ​ពោធិសត្វ​ចំពោះ​ពុទ្ធបរិស័ទ​ទូទៅ​ ជា​ពិសេស​ប្រាសាទ​បាយ័ន​ដែល​មាន​កំពូល​៥៤​ ហើយ​មាន​រូបព្រហ្ម​បែរមុខ​គ្រប់​ទិស ។​ ចំពោះ​អ្នក​ដែល​គោរព​ព្រះបាទ​ជ័យវរ្ម័ន​ទី​៧​យល់​ថា​ ចម្លាក់​ព្រហ្ម​មុខ​បួន​នៅ​តាម​ប្រាសាទ​នោះ​ ពុំ​មែន​ជា​ព្រះ​ពោធិសត្វ​ទេ គឺជា​រូប​ព្រះបាទ​ជ័យវរ្ម័ន​ទី​៧ ​ទៅ​វិញ ។​

ការ​គោរព​សាសនា​មហាយាន​នៅ​សម័យ​នោះ​ ធ្វើ​ឲ្យ​នាម៉ឺន​សព​មុខមន្ដ្រី​ ប្រជារាស្ដ្រ​ខ្មែរ​គ្រប់​ទិសទី​មានការ​ឯកភាព​គ្នា​ជា​ធ្លុង​មួយ​ ប្រទេស​ជាតិ​មានការ​រីក​ចម្រើន​រុងរឿង​ដល់​កម្រិត​កំពូល​លើស​សម័យ​ណាៗ​ទាំង​អស់ ហើយ​កេរដំណែល​វប្បធម៌​សិល្បៈ​សាសនា​មួយ​ចំនួន​បាន​បន្សល់​ទុក​រហូត​ដល់​សព្វថ្ងៃ ។ ប៉ុន្ដែ​ក្រោយមក លទ្ធិ​នេះ​ក៏​ត្រូវ​បាន​គេ​ផ្លាស់​ប្ដូរ​លែង​គោរព​បូជា មក​កាន់​ព្រះពុទ្ធ​សាសនា​ហីនយាន​វិញ ចាប់តាំងពី​ការ​ដួល​រលំរលាយ​ទីក្រុង​អង្គរ​រហូត​មក​ដល់​បច្ចុប្បន្ន​ ហើយ​មាន​ការ​រីក​ចម្រើន​ខ្លាំងក្លា​ ព្រមទាំង​មាន​តួនាទី​យ៉ាង​សំខាន់​ក្នុង​ការ​អភិវឌ្ឍន៍​សង្គម​ជាតិ ។​

លទ្ធិ​សាសនា​មហាយាន​ដែល​គោរព​ចំពោះ​ព្រះ​ពោធិសត្វ​ជា​ធំ​នោះ​មាន​ជំនឿ​ថា ព្រះ​ពោធិសត្វ​អាច​ចម្លង​មនុស្សលោក​ឲ្យ​បាន​សម្រេច​បំណង​ដូច​ព្រះ​អង្គ​ដែរ​ ពីព្រោះ​ព្រះ​អង្គ​ពុំ​ទាន់​ចូល​និព្វាន ហើយ​ពោរពេញ​ទៅ​ដោយ​គុណធម៌ ព្រហ្ម​វិហារធម៌​សព្វ​បែប​យ៉ាង សន្ដោស​ប្រណី​ចំពោះ​មនុស្ស​សត្វ​ទូទៅ ។ ប្រទេស​ដែល​កាន់​ព្រះពុទ្ធ​សាសនា​មហាយាន​មាន​ប្រទេស​វៀតណាម ចិន ជប៉ុន​…​ដែល​ព្រះសង្ឃ និង​ពុទ្ធបរិស័ទ​គេ​ងាយស្រួល​ក្នុង​ការ​គោរព​ប្រណិប័តន៍​ជាង​ព្រះពុទ្ធ​សាសនា​ថេរវាទ ​ឬ​ហីនយាន ៕

ប្រភពៈ  សាលអាន ថ្ងៃ​ទី ២៥/០៦/២០០៧ (ដកស្រង់​ពី​កាសែត​កោះសន្ដិភាព)

Source: ប្រវត្ដិសាស្រ្ដ

Comments
Loading...